Akidah

Post thumbnail

Nota: Artikel ini adalah sambungan dari bahagian satu. Jika anda baru kali pertama membaca artikel ini, saya galakkan anda membaca bahagian satu dulu di sini.

Mintalah Pertolongan Hanya Kepada Allah

Isti’anah dan istighatsah adalah ibadah. Isti’anah ertinya, meminta pertolongan dan dukungan dalam suatu urusan. Sedang istighatsah berarti meminta dihilangkannya musibah dan kesulitan. Dalil bahwa isti’anah adalah ibadah adalah ayat:

إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥)

“Engkau sahajalah (Ya Allah) yang kami sembah dan kepada Engkau sahajalah kami memohon pertolongan” (QS al-Fatihah: 5)

Istighatsah merupakan ibadah berdasarkan ayat:

إِذۡ تَسۡتَغِيثُونَ رَبَّكُمۡ فَٱسۡتَجَابَ لَڪُمۡ أَنِّى مُمِدُّكُم بِأَلۡفٍ۬ مِّنَ ٱلۡمَلَـٰٓٮِٕكَةِ مُرۡدِفِينَ (٩)

“(Ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhan kamu, lalu Dia perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): Sesungguhnya Aku akan membantu kamu dengan seribu (bala tentera) dari malaikat yang datang berturut-turut” (QS al-Anfal: 9)

Post thumbnail

Dalam menjalani kehidupan ini, tentu kita sebagai manusia pasti pernah dan akan mengalami kesulitan dan kesusahan, yang semua itu merupakan ujian dan cubaan dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Sesungguhnya tatkala kesulitan itu datang, maka Allah lah sebaik-baik penolong dan kepada-Nya lah kita bergantung. Dan sesulit apapun cubaan dan kesusahan yang melanda janganlah anda tergoda untuk meminta tolong dengan jalan kesyirikan. Mintalah pertolongan hanya kepada AllahWallahul Musta’an.

al-quran al-quran

Tajuk di atas boleh jadi satu tajuk yang agak pelik dan aneh, kerana mengingatkan banyak sekali dalam kalangan masyarakat kita yang “syubhat”, yakni ragu-ragu dalam masalah ini.

Saya menggunakan istilah “syubhat” kerana ianya adalah satu masalah yang sangat halus, nipis sekali batasnya diantara halal dan haram, benar dan salah, atau syirik dan tidak syirik.

Untuk membahaskan isu ini, saya perlu berhati-hati agar ianya tidak menjadi polemik, permusuhan atau saling berhujah. Bukan ini tujuan saya menulis artikel ini.

Tetapi saya ingin membahas isu ini atas landasan ukhuwah, saling mengingatkan sebagai saudara sesama Islam, dan yang paling penting ialah agar keimanan dan akidah kita selamat dan terpelihara, inshaa Allah.

Oleh kerana itu saya akan membahaskan permasalahan ini berdasarkan pengalaman saya yang memang terlibat setiap hari dengan banyak pesakit dan juga sumber utama umat Islam iaitulah al-Quran. Anda tidak perlu bimbang jika terjadinya perbezaan penafsiran, kerana ayat-ayat yang akan saya sebutkan nanti akan menjelaskan masalah ini dengan mudah.

ruqyah ruqyah

Beberapa kali saya menerima pertanyaan dari pesakit-pesakit saya yang bertanyakan di mana boleh dapatkan rawatan Islam yang benar-benar bertepatan dengan kaedah Islam.

Selain itu, saya juga sering mendengar ada beberapa orang pesakit saya yang tertipu dengan perawat-perawat yang mengaku kononnya menyediakan kaedah ruqyah menurut Islam, tetapi hakikatnya tidak.

Apabila saya sering mendapat pertanyaan-pertanyaan begini, saya sedar bahawa ini adalah satu masalah yang harus diselesaikan bersama, iaitu bagaimana untuk memudahkan masyarakat untuk menemui perawat-perawat Ruqyah Syar’iyyah dan sekaligus mendapatkan rawatan yang berlandaskan syarak.

Saya tak nafikan yang di Malaysia memang banyak sebenarnya pusat-pusat rawatan Islam, namun tidak dapat dinafikan juga kaedah rawatan yang mengandungi unsur-unsur syirik juga tidak kurang jumlahnya.

al-quran al-quran

Assalamualaikum pembaca yang dihormati sekalian,

Apa khabar? Terima kasih kerana anda masih setia untuk terus membaca artikel-artikel yang saya kongsikan di blog ini.

Sepanjang saya merawat pesakit-pesakit gangguan jin dengan menggunakan al-Quran, saya sering diajukan persoalan seperti di bawah:

“Ustaz, betulke ada orang boleh tahu siapa yang hantar sihir kat kita?”

“Ustaz, saya berubat kat satu tempat ni, keluar paku, kaca dan macam-macam benda dari badan saya. Betulke rawatan macam tu ustaz?”

Itu dua contoh soalan yang saya selalu kena jawab. Tetapi saya taknak jawab secara terus soalan di atas. Saya taknak kata rawatan tu tak betul. Terserah pada kita samada nak percaya apakah rawatan sebegitu benar-benar bertepatan dengan syarak atau tidak.

Tapi, dalam artikel kali ini saya nak kongsikan empat perkara paling asas, bagaimana nak membezakan dintara mukjizat, karamah dan juga sihir.