al-Quran

syaitan syaitan

Syaitan adalah satu-satunya makhluk yang paling merbahaya bagi manusia. Ia adalah musuh yang paling nyata. Kebenciannya terhadap manusia menjadikan ia rela melakukan pelbagai cara untuk masuk ke dalam diri manusia.

Banyak ayat Al-Quran di mana Allah memperingatkan manusia berkali-kali tentang status syaitan itu sebagai musuh manusia yang terang dan nyata. Permusuhan ini sehinggalah tibanya Hari Kiamat.

Tujuan syatitan Ia melakukan perkara yang sia-sia ini adalah semata-mata untuk memastikan semua manusia berpaling dari Tuhannya. Dengan ini akan menjadikan manusia yang sesat itu menjadi temannya yang banyak di dalam neraka.

Syaitan masuk ke dalam tubuh badan manusia dengan pelbagai cara dan datang dari semua arah. Perkara ini telah dijelaskan sendiri oleh syaitan, iaitu syaitan yang bernama Iblis.

al-quran al-quran

Assalamualaikum pembaca yang dihormati sekalian,

Apa khabar? Terima kasih kerana anda masih setia untuk terus membaca artikel-artikel yang saya kongsikan di blog ini.

Sepanjang saya merawat pesakit-pesakit gangguan jin dengan menggunakan al-Quran, saya sering diajukan persoalan seperti di bawah:

“Ustaz, betulke ada orang boleh tahu siapa yang hantar sihir kat kita?”

“Ustaz, saya berubat kat satu tempat ni, keluar paku, kaca dan macam-macam benda dari badan saya. Betulke rawatan macam tu ustaz?”

Itu dua contoh soalan yang saya selalu kena jawab. Tetapi saya taknak jawab secara terus soalan di atas. Saya taknak kata rawatan tu tak betul. Terserah pada kita samada nak percaya apakah rawatan sebegitu benar-benar bertepatan dengan syarak atau tidak.

Tapi, dalam artikel kali ini saya nak kongsikan empat perkara paling asas, bagaimana nak membezakan dintara mukjizat, karamah dan juga sihir.

syirikSyirik adalah perosak iman paling berbahaya. Sebab itulah Allah s.w.t telah meletakkannya sebagai suatu perbuatan kezaliman yang paling besar sekali. Firman Allah:

Sesungguhnya syirik itu adalah kezaliman yang besar,” (QS. Lukman [31] : 13)

Nabi s.a.w pula telah bersabda yang bermaksud:

Inginkah aku beritahu tentang dosa besar yang paling besar? Yaitu memperserkutukan Allah,” (HR. Muslim).

Sesungguhnya orang-orang yang mempersekutukan sesuatu dengan Allah, maka pasti Allah mengharamkan syurga baginya, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang penolong pun,” (QS. Al-Maidah [5] : 72)

Post thumbnail

Apakah makhluk halus boleh menyebabkan penyakit kepada kita? Pernahkah soalan ini bermain di fikiran anda?

Inshaa Allah dalam artikel kali ini, saya akan kongsikannya dengan anda. Jawapannya memanglah makhluk halus boleh mengakibatkan penyakit kepada kita. Tapi pada pandangan saya, penyakit-penyakit itu bukanlah seperti penyakit moden zaman sekarang.

Untuk mengupas masalah ini, kita perlulah kembali kepada petunjuka al-Quran dan as-Sunnah. Ini kerana , makhluk halus termasuk di dalam perkara-perkara ghaib. Dan yang benar-benar mengetahui tentang hal-hal ghaib ini ialah al-Quran dan as-Sunnah sahaja. Ok, teruskan bacaan anda.

Berdasarkan kepada nas-nas al-Quran dan Sunnah, Allah telah menjelaskan bahawa makhluk halus seperti jin, syaitan, ifrit dan sebagainya boleh mengakibatkan pelbagai penyakit kepada manusia pada masa dan waktu tertentu.

Post thumbnail

Dalam artikel yang lalu, saya telah pun kongsikan dengan anda secara ringkas apakah kaedah rawatan Ruqyah Syariah. Dan saya harap perkongsian tersebut membantu anda.

Baiklah, dalam artikel kali ini, saya akan menulis pula tentang dari manakah sumber rujukan yang digunakan untuk kaedah rawatan pengubatan Islam, ataupun ruqyah syariah ini. Apabila kita tahu dari mana sumbernya, kita akan dapat menggunakan kaedah rawatan ini dengan yakin dan tanpa ragu-ragu.