Tag Archives: syirik

5 Contoh Meminta Pertolongan Kepada Jin

Published / by Ustaz Abdullah Idris / Leave a Comment

Kebanyakan dari kita mengaku kita adalah Muslim. Kita juga selalu menyebut di dalam solat kita, ketika membaca surah al-Fatihah, “Hanya akan Engkau aku sembah, dan hanya Engkau aku memohon pertolongan”. Ini yang kita sebut setiap rakaat di dalam solat kita, lima kali sehari.

Tetapi hakikatnya, apabila kita menghadapi masalah, bukanlah kepada Allah kita meminta pertolongan, kita mengharap kepada makhluk-Nya, bahkan sehingga kita mensyirikkan Allah.

Seringkali kita mencampur adukkan antara yang haq dan yang batil. Kita menganggap bahawa apa yang kita lakukan itu adalah benar dan tak salah di dalam agama. Tetapi kita tak sedar bahawa perbuatan kita itu bukannya menyelesaikan masalah, bahkan menambah lebih banyak masalah selain masalah sedia ada tidak dapat diselesaikan. Inilah tandanya yang anda semakin menjauh dari pertolongan Allah.

Continue reading

4 Cara Bagaimana Sihir Dihantar Kepada Mangsa

Published / by Ustaz Abdullah Idris / 51 Comments on 4 Cara Bagaimana Sihir Dihantar Kepada Mangsa

Terdapat berbagai cara sihir yang di lakukan oleh orang-orang yang dengki tersebut, supaya matlamat yang mereka impikan tercapai, walaupun terpaksa mengeluarkan belanja yang banyak serta bersusah payah memenuhi syarat-syarat yang dikenakan oleh Tok Bomoh tersebut untuk menjayakan penganiayaan mereka. Antaranya :

1) Menanam barang-barang sihir

Setelah mendapatkan perkhidmatan Tok Bomoh jenis ini, orang tersebut mestilah menanam barang-barang tertentu yang telah di puja dan di jampi oleh Tok Bomoh, seperti minyak dagu, minyak berpuja ( minyak orang mati di bunuh ) telur ayam, kulit kerbau balau yang mati di panah petir, tulang orang mati, tulang babi, tulang kongkang, kulit babi, besi bath siam, tahi besi, paku, rambut, gigi, patung siam, tanah kubur, tengkorak, batu tokong siam atau tokong Hindu, serpihan batu asah dan sebagainya.

Continue reading

bomoh

Mengapa Masih Suka Berjumpa Bomoh?

Published / by Ustaz Abdullah Idris / 1 Comment on Mengapa Masih Suka Berjumpa Bomoh?

Semalam ketika aktiviti merawat saya bagi sesi malam berjalan, saya didatangi oleh satu keluarga. Masalah pada anak perempuannya. Saya lihat anak perempuannya nampak macam murung, tak banyak bercakap, orang kata nampak ‘blur’ je. Saya bertanyakan pada mak dan ayah kepada perempuan tersebut, apa masalah sebenar anak mereka. Mereka sendiri tak tahu.

Mereka memaklumkan kepada saya yang anak mereka tu baru je keluar dari wad. Kata doktor denggi. Tapi setelah dibuat pemeriksaan terperinci, bukan denggi. Demam pun tak kuat. Ketika nak memulakan sesi rawatan, mata saya terpandang pada tangan kanan perempuan tersebut. Ada dipakaikan seperti tangkal. Sah, mesti pergi jumpa bomoh. Tetapi saya masih membuat sangkaan baik, mungkin anak perempuan mereka ni pakai sekadar fesyen (macam tak masuk akal fesyen).

Continue reading

Bagaimanakah Merawat Penyakit Sihir?

Published / by Ustaz Abdullah Idris / Leave a Comment
perbuatan sihir menjatuhkan kita ke lembah kesyirikan

perbuatan sihir menjatuhkan kita ke lembah kesyirikan

Sihir merupakan sejenis penyakit yang berpunca dari gangguan makhluk halus (jin) yang biasanya dihantar oleh bomoh. Bomoh ini pula telah diupah oleh manusia lain untuk menyihir manusia yang lain disebabkan oleh dendam, iri hati dan sebagainya.

Sihir telah pun wujud sejak zaman dahulu lagi, hinggalah sampai kepada zaman Nabi Muhammad s.a.w. Oleh kerana perbuatan sihir ini telah sabit dengan nas dari al-Quran dan As-Sunnah, wajiblah kita sebagai orang beriman mempercayai kewujudannya.

Continue reading

Adakah Melilit Benang Hitam Pada Kanak-Kanak Amalan Syirik?

Published / by Ustaz Abdullah Idris / Leave a Comment

benanghitamAntara amalan yang telah menjadi kebiasaan dalam masyarakat Islam kita, ialah suka melilit benang, atau tangkal, biasanya berwarna hitam pada tangan anak-anak. Amalan ini biasanya diberikan oleh bomoh dan dilakukan jika anak tersebut menangis tak henti-henti. Kononnya nak bagi berhenti menangis. Ini biasa sangat saya lihat di pusat rawatan.

Bila ditanya kenapa pakaikan benang itu, kata mereka saja-saja pakaikan. Dari segi akal pun tak boleh terima alasan yang diberikan. Biasanya, sebelum saya mulakan rawatan, saya akan minta ibubapa supaya buka benang tersebut.

Persoalannya, adakah amalan seperti ini diharuskan atau dibolehkan oleh syarak?

Sebenarnya amalan yang saya sebutkan di atas sememangnya bertentangan dengan ajaran Islam. Banyak hadis Rasulullah s.a.w yang melarang perbuatan memakai benang atau tangkal ini. Antaranya hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad daripada ‘Uqbah ibn ‘Amir al-Juhani:

Continue reading

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...