Mengapa Jin Mengganggu Manusia? (Bah.3)


Alhamdulillah artikel ini adalah sambungan dari dua artikel saya yang lalu di bawah tajuk yang sama. Bagi anda yang baru kali pertama sampai ke blog ini, bolehlah baca bahagian pertama dan bahagian kedua.

Untuk bahagian yang katiga ini, saya akan sambung dari sebab yang kelapan hingga kesebelas.

8) Mendatangi Makam dan Tempat Yang Dianggap Keramat

Salah satu perkara khurafat yang diamalkan oleh masyarakat kita, khususnya Melayu (saya mengatakan Melayu kerana saya orang Melayu Islam) ialah menziarahi kubur-kubur tertentu dengan meletakkan tanggapan bahawa kubur tersebut keramat.

Menziarahi kubur dengan niat untuk meminta pertolongan atau perlindungan adalah satu perbuatan yang sangat dimurkai Allah kerana ia termasuk perbuatan mensyirikkan Allah. Syirik adalah dosa besar yang tidak akan diampunkan Allah.

Apabila ada kubur yang dianggap keramat dan dilakukan pemujaan ke atasnya, maka jin yang mendiami dikawasan perkuburan tersebut akan mengikuti mereka yang melakukan perbuatan tersebut dan mengganggunya.

Jin akan mempengaruhi fikiran dan perasaan orang tersebut, sehingga manusia itu akan menyerahkan seluruh kehidupannya untuk dikawal oleh jin.

9) Melakukan Amalan Wirid Secara Melampau Dengan Niat Yang Keliru

Melakukan amalan soleh adalah satu perkara yang sangat dituntut dalam Islam. Berwirid atau berzikir adalah termasuk di dalam amalan-amalan kebaikan yang diberikan pahala oleh Allah. Tetapi sekiranya dilakukan secara melampau, apatahlagi dengan niat yang tidak betul, boleh mendatangkan kesan buruk.

Mari kita hayati hadis di bawah:

“Sekelompok sahabat Nabi SAW bertanyakan kepada isteri-isteri Nabi tentang amalan Baginda yang tersembunyi. Kemudian sebahagian dari sahabat tersebut berkata, “Saya tidak akan berkahwin”. Yang lainnya pula berkata,”Saya tidak akan memakan daging”. Dan yang lain pula berkata,”Saya tidak akan tidur”. Bersebab dari ucapan mereka itu, Nabi SAW memuji Allah dan menyanjung-Nya. Kemudian Baginda bersabda,”Kenapa ada sekelompok orang yang mengatakan begini dan begitu! Aku bersolat dan ada waktunya aku tidur. Aku berpuasa dan adakalanya aku berbuka. Dan aku juga menikahi wanita-wanita. Barangsiapa yang menolak sunnahku maka dia bukan dari umatku” (HR al-Bukhari no. 5063, dan Muslim no 1401)

Dalam hadis di atas Nabi menegur para sahabat Baginda yang keterlaluan dalam beribadah. Dan Baginda menasihati mereka.

Jadi sama juga apabila anda melakukan zikir atau wirid. Yang saya maksudkan melampau ialah ada yang menetapkan syarat sehingga berbelas ribu zikir dalam sehari. Itu yang pertama. Yang kedua ada sesetengahnya yang berzikir sebanyak itu dengan niat untuk mendatangkan jin khadam.

Dan anda jangan terkejut sekiranya anda melakukan perkara tersebut, jin akan datang menyertai anda dan mengikuti ke mana anda pergi. Lebih bahaya ialah jin itu akan menyesatkan anda dalam keadaan anda tidak menyedarinya.

10) Menuntut Ilmu Yang Meragukan

Anda pernah tak lihat orang yang ditetak dengan parang yang tajam, tetapi tidak mampu untuk melukakan badannya? Orng yang berbaring di atas paku atau kaca tetapi tidak mampu melukakan badannya? Ataupun orang yang mencelupkan tangannya ke dalam air atau minyak panas, tetapi tidak melecur?

Pernah lihat? Anda kagum?

Biasanya ilmu-ilmu sebegini pastinya akan disertai dengan bantuan jin. Sebab ianya adalah perkara yang bercanggah dengan hukum alam. Akal tidak dapat menerima logiknya.

Jadi, mereka-mereka yang terlibat dengan ilmu sebegini, jin akan menggoda dan menyesatkan mereka. Menanam rasa hebat dalam diri mereka sehingga mereka merasakan apa yang dilakukan tidak menyalahi kehendak agama.

11) Dihantar Melalui Sihir, Santau & Sebagainya

Ini yang banyak berlaku. Mereka-mereka yang diganggu oleh jin akibat dihantar melalui sihir ataupun santau. Oleh kerana itulah Allah memperingatkan kepada kita supaya sentiasa memohon perlindungan kepada Allah.

“Katakanlah (wahai Muhammad): Aku berlindung kepada (Allah) Pemelihara sekalian manusia. (1) Yang Menguasai sekalian manusia. (2) Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia. (3) Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam. (4) Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia. (5) (Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia. / (6)” (Surah an-Nas ayat 1 hingga 6)

Semoga Allah melindungi kita dari gangguan makhluk-Nya dari golongan jin.

ANDA DAPAT APA-APA TAK?

Jika anda merasakan artikel yang saya kongsikan di atas memberikan manfaat, saya mohon agar anda kongsikan dengan rakan-rakan anda, samada di facebook, twitter,google+ dan lain-lain.


(Tentang Penulis: Ustaz Abdullah Idris berpengalaman selama 5 tahun membantu merawat pesakit-pesakit yang mengalami gangguan makhluk halus. Dapatkan perkembangan terkini dari beliau melalui  facebook, google+ dan juga twitter. Beliau telah kongsikan 6 teknik mendinding dari sihir yang telah membantu ramai pesakit beliau. Jika anda ingin mendapatkan khidmat rawatan beliau, dapatkan maklumat lanjut di sini.)

 


Lindungi Diri Anda Dari Sihir Dengan 6 Kaedah Dijamin BERKESAN!

Kaedah yang wajib diketahui & diamalkan  oleh mangsa-mangsa sihir

Anda akan mempelajari:

( 1)  8 jenis wirid/zikir yang mampu menjauhkan jin-jin penyihir.

(2) 1 amalan yang kita abaikan tetapi mampu mendinding kita dari sihir.

(3) 3 teknik & gaya pemikiran yang mampu meningkatkan kekuatan diri
melawan sihir.

Percuma.

3

butang-download

 

4 Comments on "Mengapa Jin Mengganggu Manusia? (Bah.3)"

Ada pertanyaan?