Mengapa Jin Mengganggu Manusia? (Bah.2)


Bagi anda yang baru sahaja kali pertama membaca di blog ini, saya mengesyorkan kepada anda untuk membaca bahagian pertama artikel ini. Klik di sini untuk membaca bahagian pertama.

Dalam artikel kali ini, saya akan kongsikan dengan anda sebab yang keempat mengapa jin mengganggu manusia.

4) Keadaan Jiwa Yang Lemah Disebabkan Sedih Atau Kecewa Berlebihan

Sepertimana yang kita semua sedia maklum, jin juga bersama-sama dengan kita tinggal dibumi ciptaan Allah ini. Mereka ini boleh diibaratkan seperti virus di mana mereka berada dengan banyaknya disekeliling kita.

Jika virus akan menyerang manusia ketika tubuh badan dan daya ketahanan badan lemah, maka jin pula akan menyerang dan masuk ke dalam tubuh badan manusia apabila jiwa manusia tersebut di dalam keadaan lemah akibat perasaan sedih dan kecewa yang keterlaluan.

Apabila manusia telah dicerobohi oleh jin, maka jin akan membisikkan perasaan buruk ke dalam hati manusia yang lemah itu. Keadaan ini akan menjadikan manusia tersebut semakin bertambah tertekan, murung dan berputus-asa.

Bahkan dalam keadaan begini akan menyebabkan ada sesetengah dari manusia yang tidak mampu lagi menanggung tekanan yang dialaminya mengambil jalan membunuh diri.

Kerana itulah, Islam mengajar kita agar bersederhana di dalam banyak perkara, termasuklah apabila berada dalam situasi yang menjadikan seseorang itu sedih dan kecewa. Tidak dinafikan fitrah manusia akan mengalami perasaan tersebut, bahkan Nabi juga mengalaminya.

Nabi mengalami banyak peristiwa yang menyebabkan Baginda bersedih, antaranya apabila bapa saudaranya Abu Talib dan isterinya Siti Khadijah meninggal dunia. Baginda sangat bersedih, tetapi Baginda tidak terlalu mengikut perasaannya.

5) Tidak Mengamalkan Ajaran Agama

Sebab yang seterusnya jin mengganggu dan menggoda manusia adalah disebabkan manusia itu sendiri yang menjauhkan dirinya dari mengamalkan ajaran agama. Meninggalkan apa yang diperintahkan Allah dan melakukan apa yang dilarang-Nya.

Golongan manusia yang sebegini sangat mudah untuk diganggu dan digoda oleh jin-jin fasik dan juga kafir. Sehingga manusia itu sendiri sifatnya seolah-seolah sudah menyerupai jin.

Sebab itulah di dalam al-Quran surah al-Falaq, ayat 5 dan 6 yang bermaksud:

“…yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia. (Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia”

Semoga Allah melindungi kita semua.

6) Menyimpan Benda Pusaka, Azimat, Tangkal atau Patung

Jin bukan sahaja mengganggu manusia yang hidupnya jauh dari kehidupan beragama, bahkan mereka akan mengganggu orang yang menyimpan barang pusaka yang telah dikeramatkan, tangkal dan juga gambar di dalam rumahnya.

Ini kerana mereka yang melakukan kesyirikan kepada Allah dengan cara meminta pertolongan kepada selain Allah akan mudah diganggu oleh jin yang berdamping dengan barang-barang keramat ataupun tangkal yang disimpan tersebut.

7) Mengadakan Upacara Pemujaan Dan Menjamu

Sepertimana yang kita semua sedia maklum, orang-orang zaman dahulu, bahkan di zaman sekarang pun masih ada segolongan manusia mengadakan upacara pemujaan ataupun menjamu jin-jin yang dianggap menguasai atau menjaga sesuatu daerah.

Tujuannya adalah untuk meminta pertolongan ataupun perlindungan dari jin tersebut. Oleh sebab itu, jin yang menduduki tempat atau daerah tersebut akan selalu mengiringi manusia yang melakukan upacara pemujaan kepadanya.

Jin itu akan mempengaruhi pemikiran dan perasaan orang tersebut. Sehinggalah akhirnya, jin akan mengusai dan menentukan arah hidup manusia yang selalu meminta pertolongan kepadanya. Sebab itulah Allah melarang manusia meminta pertolongan kepada jin sepertimana firmannya di dalam Surah Jin, ayat 6 yang bermaksud:

“Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat”

(Artikel ini akan bersambung dalam bahagian ketiga)

ANDA DAPAT APA-APA TAK?

Jika anda merasakan artikel yang saya kongsikan di atas memberikan manfaat, saya mohon agar anda kongsikan dengan rakan-rakan anda, samada di facebook, twitter,google+ dan lain-lain.


(Tentang Penulis: Ustaz Abdullah Idris berpengalaman selama 5 tahun membantu merawat pesakit-pesakit yang mengalami gangguan makhluk halus. Dapatkan perkembangan terkini dari beliau melalui  facebook, google+ dan juga twitter. Beliau telah kongsikan 6 teknik mendinding dari sihir yang telah membantu ramai pesakit beliau. Jika anda ingin mendapatkan khidmat rawatan beliau, dapatkan maklumat lanjut di sini.)

 


Lindungi Diri Anda Dari Sihir Dengan 6 Kaedah Dijamin BERKESAN!

Kaedah yang wajib diketahui & diamalkan  oleh mangsa-mangsa sihir

Anda akan mempelajari:

( 1)  8 jenis wirid/zikir yang mampu menjauhkan jin-jin penyihir.

(2) 1 amalan yang kita abaikan tetapi mampu mendinding kita dari sihir.

(3) 3 teknik & gaya pemikiran yang mampu meningkatkan kekuatan diri
melawan sihir.

Percuma.

3

butang-download

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

One thought on “Mengapa Jin Mengganggu Manusia? (Bah.2)

Ada pandangan? Kongsikannya.