Apakah Tanda-Tanda Wanita Yang Terkena Sihir Tabwir?

Pernahkah ada dikalangan ahli keluarga atau kenalan anda yang mengalami masalah susah sangat hendak mendapatkan jodoh? Kata orang jodoh berat. 

Jika dia mula berkawan dengan seseorang dan mula merancang untuk mendirikan rumahtangga, pasti diakhirnya perancangan tersebut akan gagal.

Samada dia sendiri yang memutuskan hubungan, ataupun pasangannya yang meminta untuk memutuskan hubungan.

Jika ada sesiapa yang anda kenal mengalami situasi di atas, kemungkinan dia telah terkena sihir tabwir.

Apakah Sihir Tabwir & Ciri-Cirinya?

Sihir tabwir ialah sihir penghalang nikah. Mana-mana wanita yang terkena sihir ini akan menyebabkan jodohnya terhalang.

Sihir ini bukan sahaja ditujukan kepada wanita yang masih bujang, malah mereka yang sudah berumahtangga juga boleh menjadi mangsa sihir ini.

Jika yang terkena sihir ini adalah pasangan suami isteri, tanda-tandanya ialah kemungkinan akan berlaku perubahan mendadak dari segi perasaan.

Di mana suami tiba-tiba hilang perasaan sayang kepada isteri ataupun boleh jadi juga isteri yang hilang rasa sayang kepada suami.

Diantara lagi tanda-tanda mereka yang terkena sihir tabwir ini ialah:

  • sering bermimpi menaiki tangga.
  • sering bermimpi terjatuh dari tempat tinggi.
  • selalu bermimpi sesuatu yang berkaitan dengan air, contohnya seperti bermimpi banjir, laut, kolam. Atau kadang-kadang bermimpi melihat air ataupun bermimpi berada di dalam air.
  • kerap bermimpi diri sendiri berada dalam keadaan bertelanjang.
  • kemudian kerap bermimpi melihat orang yang kita kenal dalam keadaan bertelanjang juga.
  • kerap bermimpi dikahwinkan dengan seseorang, tetapi tidak melihat dengan siapa yang akan dinikahkan.
  • dia akan kerap bermimpi lelaki yang sama tetapi tidak dikenali lelaki tersebut.
  • jika sihir yang lebih teruk, mangsa akan dapat melihat lelaki yang selalu datang dalam mimpi akan berada disampingnya bahkan tidur bersamanya.
  • akan terasa juga lelaki yang tidak dikenali itu mencium samada dipipi atau dibibir. 
  • selalu ditindih dan dapat dirasakan ada seseorang yang memeluk dari belakang.
  • kaki selalu rasa kesemutan, kulit dibahagian paha menjadi berkedut secara tiba-tiba.
  • dibahagian bahu dan di bawah punggung selalu rasa kejang dan ngilu.

Bagaimana Sihir Tabwir Dilakukan?

Sihir ini biasanya dilakukan dengan cara menyiramkan air dikawasan yang selalu menjadi laluan mangsa supaya mangsa akan melangkah air tersebut.

Dalam memastikan sihir jenis ini berjalan dengan lancar, tukang sihir akan meminta bantuan dari jin air. Dan tukang sihir akan menisbahkan nama orang yang hendak disihir itu dengan nama jin tersebut.

Untuk mengetahui lebih lanjut bagaimana tukang sihir menyeru jin yang akan menjadi perantaraannya, anda boleh baca artikel saya yang bertajuk 6 Cara Tukang Sihir Menghadirkan Jin.

Kemudian tukang sihir akan menuliskan mentera sihir di mana kertas tersebut akan dilarutkan di dalam air yang akan digunakan untuk tujuan sihir.

Selain itu, tukang sihir akan meminta barang-barang kepunyaan mangsa seperti kuku atau rambut yang akan ditumbuk dan dilarutkan ke dalam air.

Untuk menjadikan sihir tadi lebih berkesan, tukang sihir akan menulis mentera sihir dengan menggunakan barang-barang yang kotor seperti darah haid, air mani penzina, air kencing ataupun tahi.

Kemudian air tersebut akan diletakkan dikawasan yang selalu dilalui oleh mangsa supaya mangsa akan sentiasa melangkahnya.

Dengan itu, walaupun mangsa dirawat berkali-kali, sihir ini dengan mudah akan berlaku semula kerana air yang digunakan untuk melakukan sihir tersebut dilangkah.

Apabila mangsa yang hendak disihir melangkah air yang disiram tadi, maka akan berlakulah gejala-gejala di bawah kepada mangsa:

  • rasa sakit dibahagian betis, atau kadang-kadang dibahagian betis akan mengalami apa yang dipanggil mati rasa.
  • kaki akan kerap berlaku kekejangan atau cramp, disamping akan selalu rasa kesemutan.
  • Otot-otot dibahagian betis akan membengkak secara tiba-tiba dan dalam waktu yang cepat.
  • sakit dibahagian pinggang tanpa sebab.
  • kerap mengalami mimpi yang berkaitan dengan air, seperti yang saya sebutkan di atas tadi.
  • apabila minum air, mangsa akan merasa susah untuk air tersebut melepasi dibahagian kerongkong.
  • sering bermimpi berjalan dalam keadaan tidak berkasut.

Bagaimana Proses Sihir Berlaku

Biasanya tukang sihir akan meminta nama mangsa serta nama ibunya, dan juga pakaian ataupun apa sahaja kepunyaan mangsa yang ada melekat dan berbau peluh mangsa.

Kemudian pada barang tersebut akan dibacakan mentera sihir dan akan ditiup buhul-buhul sihir sehingga terkena pada peluh itu. Dan apabila buhul-buhul sihir telah terkena pada peluh yang ada pada barang mangsa, akan berlakulah 7 perkara di bawah pada diri mangsa:

  1. Kepala akan menjadi sakit atau pening dan tidak hilang walaupun telah mengambil ubat.
  2. Akan menjadi banyak berfikir, sering mengelamun, dan selalu berasa resah.
  3. Mangsa akan melihat orang yang datang untuk meminangnya berwajah buruk dan menakutkan.
  4. Rasa sesak nafas yang teramat sangat didada khususnya selepas asar dan akan berlarutan hingga ke larut malam.
  5. Akan menjadi gelisah apabila hendak tidur.
  6. Rasa nyilu terutamanya dibahagian punggung hingga ke bawah.
  7. Kadang-kadang mungkin akan berlaku rasa sakit dibahagian perut tetapi tidak dapat dipastikan melalui ilmu perubatan moden.

Langkah seterusnya, tukang sihir akan mengarahkan jin yang menjadi pembantunya untuk pergi kepada mangsa dengan tujuan untuk masuk ke dalam badannya.

Jin tersebut akan masuk ke dalam tubuh badan orang yang hendak disihir itu ketika dia dalam 4 keadaan di bawah:

  1. Ketika takut yang teramat sangat.
  2. Ketika berada dalam keadaan marah.
  3. Ketika berada dalam keadaan lalai daripada berzikir.
  4. Ketika berada dalam keadaan syahwat (bernafsu).

Apabila jin telah berjaya masuk ke dalam badan mangsa, jin akan melakukan salah satu daripada 2 perkara di bawah, iaitu:

  1. Jin akan menjadikan mangsa berasa tidak selesa apabila cuba berkawan dengan mana-mana lelaki dan akan membuatkan dia nampak buruk wajah lelaki yang mahu melamar dirinya.
  2. Jika tidak berjaya cara yang pertama, jin akan melakukan cara yang kedua pula di mana jin akan melakukan sihir takhyil atau sihir khayal (halusinasi). Sihir ini akan ditujukan kepada lelaki yang hendak melamar mangsa sehingga menyebabkan lelaki tersebut membatalkan niatnya. Jika sudah bertunang, mungkin lelaki tersebut akan memutuskan tali pertunangan tanpa sebab yang munasabah.

Cara Rawatan Sihir Tabwir

Di bawah ini saya kongsikan dengan anda cara-cara untuk merawat sihir ini. Mudah-mudahan dengan izin Allah akan membatalkan sihir tersebut. Jika anda tahu sesiapa yang terkena sihir ini, bolehlah anda kongsikan dengan orang tersebut.

Atau jika anda sendiri yang mengalaminya, anda boleh lakukan langkah-langkah di bawah.

  1. Perbetulkan akidah. Ini paling penting. Jika rasa perlu, belajar dan dalami lagi ilmu tauhid. Selalu bersabar dan bertawakal kepada Allah atas segala usaha rawatan yang akan dilakukan untuk merawat sihir tersebut.
  2. Ruqyah seperti biasa. Anda boleh download senarai ayat-ayat ruqyah yang saya sediakan melalui pautan ini.
  3. Perlu juga dihancurkan barang sihir yang digunakan iaitu air yang telah disiram tadi. Caranya ialah sediakan air dalam satu bekas, kemudian campurkan dengan garam kasar dan juga cuka atau lada hitam. Kemudian masukkan 7 helai daun bidara. Rendamkan semua bahan-bahan tadi selama satu jam.
  4. Kemudian bacakan ayat-ayat ruqyah dan juga ayat pembatal sihir iaitu Surah Yunus ayat 81 dan 82. Ulang ayat Innallahha sayubthiluh sebanyak 11 kali atau lebih dan tiupkan pada air di dalam bekas tadi.
  5. Kemudian siramkan air tersebut di tempat disiramkan air sihir iaitu biasanya di depan pintu rumah atau pintu pagar. Ini kerana secara logiknya itu adalah tempat yang pasti akan dilalui oleh mangsa.
  6. Sebagai langkah berhati-hati, saya sarankan anda siramkan air yang dijampi tadi ke sekeliling rumah.
  7. Mandikan juga pesakit yang terkena sihir tadi dengan air yang telah dibacakan ayat-ayat ruqyah.
  8. Pastikan anda menutup aurat dengan sempurna.
  9. Jaga solat dan pastikan solat di awal waktu.
  10. Elakkan mendengar musik kerana muzik akan menjadikan anda lalai. Dan apabila anda lalai maka itu adalah peluang keemasan untuk jin kerana ketika itu mudah untuk mereka masuk ke dalam badan anda.
  11. Sentiasalah berada dalam keadaan berwuduk terutamanya ketika hendak tidur.
  12. Sebelum tidur bacakan ayat kursi dan juga 3 qul, hembuskan ke tapak tangan dan sapu ke seluruh badan.
  13. Bacakan ayat-ayat ruqyah pada air dan jadikan sebagai minuman dan juga mandian.

Pastikan anda jadikan kaedah rawatan yang saya kongsikan di atas sebagai amalan seumur hidup anda. Walaupun ianya nampak mudah, tetapi akan berkesan jika dilakukan bersungguh-sungguh dan istiqamah, inshaaAllah.

Kesimpulan

Jika anda memang sedang mengalami dan ternyata telah terkena sihir tabwir ini, pastikan anda tidak ambil mudah perkara tersebut dengan tidak mengambil tindakan segera.

Kaedah rawatan yang saya kongsikan di atas anda boleh amalkan dengan bersungguh-sungguh. Sekiranya, anda rasa tidak mampu, segeralah berjumpa dengan mana-mana perawat dan dapatkan rawatan.

Tapi pastikan niat anda betul. Ingatlah bahawa yang menyembuhkan hanyalah Allah semata-mata. Yang lain hanyalah sebagai ikhtiar sahaja. Semoga Allah memberkati usaha yang anda lakukan dan memberikan kesembuhan kepada anda, inshaaAllah.

Anda Dapat Sesuatu?

Jika anda rasa artikel ini bermanfaat, sila kongsikan dengan rakan-rakan dan juga orang yang anda sayangi. Anda juga boleh melanggan artikel terbaru saya terus melalui emel. Klik di sini untuk melanggan.

Anda aktif menggunakan aplikasi telegram? Saya juga ada kongsikan ilmu-ilmu mahal tentang perubatan Islam melalui telegram. Berminat? Join channel telegram saya di sini.

Sumber rujukan artikel:

Mengapa Gangguan Jin Berulang?

Adakah anda selalu mengalami masalah gangguan jin yang berulang? Memang saya tidak nafikan, kebanyakan masalah utama yang akan dihadapi oleh pesakit-pesakit gangguan jin ini ialah gangguan jin yang akan berulang.

Oleh kerana ia adalah masalah utama yang dihadapi oleh kebanyakan pesakit, saya cuba mencari-cari apakah sebabnya masalah tersebut berlaku. Dan saya dapati ada beberapa faktor yang menjadi penyebabnya.

Di dalam artikel ini, inshaaAllah saya akan kongsikan dengan anda apakah faktor-faktor yang menjadi penyebab gangguan jin berulang kembali.

Baca Selanjutnya

Bagaimana Mengesan Jin Dalam Badan & Cara Atasinya?

Mengapakah jin suka mengganggu manusia? Jin mengganggu manusia adalah disebabkan permusuhan yang telah lama berlaku diantara keduanya.

Ya, permusuhan yang berlaku diantara Iblis dan juga Nabi Adam a.s. Bukankah Iblis itu sebenarnya adalah dari golongan jin. Dalil yang membuktikan bahawa Iblis dari golongan jin ialah firman Allah di dalam surah Al-Kahfi ayat 50:

“Dan (ingatlah) ketika Kami (Allah) berfirman kepada para Malaikat: “Sujudlah kamu kepada Adam! Maka sujudlah mereka kecuali Iblis. Dia adalah dari golongan jin, maka ia menderhakai perintah Tuhannya. Patutkah kamu mengambil dia dan keturunannya sebagai pemimpin selain Aku, sedang mereka adalah musuhmu? Amat buruklah iblis itu sebagai pengganti (dari Allah) bagi orang-orang yang zalim”

Baca Selanjutya

Bagaimana Mengenali Jika Suami Anda Disihir?

Saya banyak menerima panggilan telefon dari para isteri. Mereka meluahkan kepada saya masalah suami mereka telah disihir oleh sekian-sekian orang.

Disihir oleh madu lah.

Disihir oleh mak mertua lah.

Disihir oleh rakan sekerja lah.

Bila saya tanya, macam mana tahu?
Jawapnya ada seorang ustaz bagitahu.

Betulkah ada orang boleh tahu siapa yang menyihir anda?

InshaaAllah, saya akan jelaskan lebih lanjut dalam artikel ini. Dan artikel ini saya tulis khusus untuk para isteri diluar sana.

Semoga dapat jadi panduan untuk bezakan samada suami anda disihir atau tidak.

Dan langkah-langkah awal yang patut anda lakukan.
Kalau terlambat, susah nak dirawat.

Apakah Sihir Pemisah?

Sebelum kita pergi lebih jauh, saya rasa elok kita tahu dulu apa yang dikatakan sihir pemisah.

Ia adalah sejenis sihir pemisah suami isteri.

Hanya kepada suami isteri sahajakah?

Jawapannya tidak!

Sihir pemisah ini tujuannya adalah untuk memisahkan.
Untuk memutuskan sesuatu hubungan.

Tetapi ia lebih ditujukan kepada pasangan suami dan isteri.

Mengapa sihir ini lebih ditujukan kepada suami dan isteri?

Kerana perhubungan suami isteri yakni melalui proses perkahwinan adalah satu perhubungan yang sangat dibenci Iblis.

Perkahwinan telah menutup pintu-pintu syahwat.
Sedangkan pintu-pintu syahwat ianya strategi berkesan Iblis untuk menjauhkan manusia dari Tuhannya.

Bermula dengan pintu-pintu syahwat ini akhirnya manusia melakukan zina.

Dan zina adalah dosa besar.

Sepertimana firman Allah di dalam surah Al-Isra ayat 32 yang bermaksud:

“Dan janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)”

Dalil Kewujudan Sihir Pemisah

Sihir bukanlah amalan yang baru berlaku di zaman moden ini.

Menurut Al-Quran, amalan sihir sudahpun diamalkan sejak zaman Nabi Sulaiman lagi.

Bukan itu sahaja.
Allah telah khususkan lagi.

Di dalam surah Al-Baqarah ayat 102, Allah ceritakan dengan panjang lebar tentang ilmu sihir yang dipelajari oleh Bani Israel.

Iaitu ilmu sihir yang dapat memisahkan antara suami dengan isterinya.

“Mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya) kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya). Dalam pada itu ada juga orang-orang yang mempelajari dari mereka berdua: Ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya”

Bagaimana Sihir Boleh Berlaku?

Sebagai seorang yang beriman, kita kenalah yakin bahawa semua yang berlaku, samada baik atau buruk adalah dengan keizinan dari Allah semata-mata.

Jika Allah tak izin, tak berlaku.

Jadi maksudnya, sihir ini pun berlaku dengan izin Allah juga?

Ya, sihir juga berlaku dengan sebab izin dari Allah.
Tapi bukan bermaksud Allah redha.

Pernah dengar “istidraj”?

Istidraj bermaksud kesenangan dan nikmat yang Allah berikan kepada orang yang jauh dari Allah.
Tetapi kesenangan dan nikmat itu sebenarnya azab bagi orang tersebut.

Firman Allah di dalam surah Ali-Imran ayat 178:

“Dan jangan sekali-kali orang-orang kafir menyangka bahawa Kami membiarkan (mereka hidup lama) itu baik bagi diri mereka; kerana sesungguhnya Kami biarkan mereka hanyalah supaya mereka bertambah dosa (di dunia) dan mereka pula beroleh azab seksa yang menghina (di akhirat kelak)”

Ok.

Setakat ini anda sudah faham yang sihir berlaku dengan izin Allah semata.
Dan anda juga dah faham mengapa Allah izinkan berlaku.

Dan perkara kedua yang anda kena faham ialah apa sahaja yang berlaku dalam dunia ini pasti ada penyebabnya.

Sihir berlaku disebabkan adanya jin yang dihantar oleh tukang sihir.

Jin ini akan masuk ke dalam tubuh mangsa.
Dan menyakiti mangsa seperti yang dikehendaki oleh tukang sihir.

Sebab itu, apabila seseorang itu disihir, mesti akan ada gejala-gejala yang berlaku kepada dirinya. Apakah gejala-gejala itu.
Saya akan sambung dalam topik seterusnya.

Tanda-Tanda Terkena Sihir

Seperti yang saya jelaskan dalam topik sebelum ini. Berlakunya sihir disebabkan jin telah masuk ke dalam badan. Sebab jin inilah yang akan menjalankan tugas menyihir mangsa.

Untuk mengenalpasti seseorang yang disihir, anda perlu melihat kepada 2 jenis gejala, iaitu:

  • gejala umum
  • gejala khusus

Apakah yang dimaksudkan dengan gejala umum?

Maksudnya ialah gejala yang akan berlaku kepada sesiapa sahaja yang ada jin di dalam badannya.
Tak kisahlah samada sihir, saka ataupun gangguan jin yang lain.

Untuk mengetahui secara terperinci gejala-gejala umum ini, saya galakkan anda baca terlebih dahulu artikel saya bertajuk “Bagaimana Cara Nak Tahu Sihir Telah Tiada“.

Gejala khusus pula ialah gejala yang akan berlaku bergantung kepada apakah sihir yang dihantar kepada mangsa.
Contohnya sihir pemisah.

Gejala khusus sihir pemisah ialah:

  • tak boleh tengok muka pasangan.
  • rasa gelisah dan tak selesa apabila bersama pasangan.
  • terasa rindu apabila berjauhan dengan pasangan.
  • hilang keinginan untuk melakukan persetubuhan.

Jadi apabila seseorang itu ada kedua-dua jenis gejala di atas, maksudnya orang itu telah disihir.

Saya ada tulis satu artikel tentang jenis-jenis sihir dan bagaimana mengenalinya. Saya galakkan untuk anda baca artikel tersebut selepas anda membaca artikel ini.

Supaya anda kenal gejala-gejala sihir.

Apakah Tanda Suami Anda Disihir?

Ini adalah topik paling penting dari keseluruhan artikel yang saya tulis.

Bagaimana nak tahu kalau suami anda telah disihir?

Untuk nak pastikan, anda kena lalui 2 proses.

  1. Proses mengesan.
  2. Proses memastikan.

Dalam proses pertama, iaitu mengesan. Anda kena mengesan apakah pada diri suami anda ada atau tidak 2 jenis gejala yang saya dah sebutkan di atas.

Iaitu gejala umum dan khusus.
Kedua-dua jenis gejala ini dah saya terangkan di atas.

Dalam proses mengesan ini, anda kena ambil tindakan cepat.

Sebelum suami anda jadi lebih teruk hingga keluar dari rumah. Bila dah tahap suami meninggalkan rumah, agak susah untuk anda lakukan kedua-dua proses di atas.

Selesai anda lakukan proses pertama iaitu mengesan, dan jika ternyata suami anda ada kedua-dua gejala tersebut, jadi anda kena lakukan proses yang kedua iaitu memastikan.

Memastikan apakah memang betul suami anda telah terkena sihir pemisah.

Sebab apa?

Sebab walaupun suami anda dah ada gejala-gejala, belum tentu lagi ianya komfem disebabkan oleh sihir.
Boleh jadi disebabkan faktor-faktor lain.

Jadi bagaimana nak pastikan?

Kita terus kepada subtopik berikutnya.

Bagaimana Merawat Suami Yang Terkena Sihir Pemisah?

Anda dah kesan gejala-gejala sihir pada suami anda. Dan memang suami anda mengalami gejala-gejala sihir tersebut.

Sekarang adalah proses untuk anda memastikannya.

Saya kongsikan di bawah.
Cara mudah yang anda boleh lakukan sendiri.

Caranya: Jampikan pada air kosong (sebaiknya air zam-zam) dengan ayat-ayat di bawah:

  • Surah Al-Fatihah 1 kali
  • Ayat kursi 3 kali
  • 2 ayat terakhir surah Al-Baqarah 1 kali
  • Surah Al-Ikhlas 1 kali
  • Surah Al-Falaq 1 kali
  • Surah An-Nas 1 kali

Jika anda mahu menjampi dengan bacaan ayat ruqyah yang lengkap (sangat digalakkan), anda boleh download senarai ayat-ayat ruqyah.

Buka dulu tudung botol sebelum baca.

Pastikan anda dekatkan mulut pada bahagian atas botol. Supaya ayat yang anda baca terus masuk ke dalam air.

Selepas anda baca ayat-ayat di atas, ludahlah sedikit ke dalam air tersebut dan berikan pada suami untuk diminum. InshaaAllah jika benarlah suami anda disihir, dengan izin Allah dia akan muntah ketika itu juga.

Jika suami anda muntah, saya sarankan bawalah suami ke mana-mana pusat rawatan Islam yang berdekatan untuk dirawat dengan kaedah ruqyah syariyyah.

Kesimpulan

Sihir boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. Termasuk anda. Disebabkan sihir ini adalah perbuatan yang melibatkan jin, ianya sangat susah untuk dikesan.

Sebab itulah jalan terbaik ialah anda mestilah sentiasa persiapkan diri dengan melakukan amalan-amalan pendinding dari gangguan jin dan sihir.

Seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Semoga perkongsikan saya di dalam artikel ini dapat memberikan sedikit manfaat kepada anda, inshaaAllah.

tanda sihir

Anda Dapat Sesuatu?

Jika ya, jangan lupa untuk kongsikan artikel yang anda baca ini dengan rakan-rakan anda yang lain. Anda juga boleh melanggan artikel terbaru saya terus melalui emel. Klik di sini untuk melanggan.

Mengenali Rumah Yang Diganggu Jin & Kaedah Penyelesaiannya

gangguan jin di rumah

Selepas seharian berada di pejabat atau ditempat kerja masing-masing, apabila tiba waktu habis kerja, tidak ada tempat yang ingin dituju selain rumah kediaman kita.

Mengapa?

Ini kerana rumah adalah tempat untuk beristirehat, melepaskan rasa letih seharian di tempat kerja. Bukan itu sahaja, rumah juga menjadi tempat untuk kita mendapat ketenangan dan kebahagiaan.

Apatahlagi jika anda sudah berkeluarga. Gelak ketawa anak-anak dan layanan dari pasangan suami atau isteri, akan dapat menghilangkan segala kerunsingan dan ketegangan yang dihadapi di tempat kerja.

(more…)

error: Maaf. Artikel ini tidak dibenarkan untuk copy!!
%d bloggers like this: