Bagaimana Untuk Elak Disihir Melalui Makanan?

doa sihir

Assalamualaikum pembaca yang dihormati,

Apa khabar? Saya doakan anda sihat semuanya. Sedar tak sedar, masa berlalu dengan sangat cepat. Dah beberapa hari kita selesai menyambut Hari Raya Aidiladha.

Kalau anda terlibat sebagai penyumbang binatang-binatang korban tahun ini, saya doakan semoga Allah akan memberikan ganjaran yang setimpal dengan amalk kebajikan yang anda lakukan.

IBLIS MEMUSUHI MANUSIA

Di dalam al-Quran Allah s.w.t telah banyak kali memperingatkan kita tentang permusuhan Iblis dan kuncu-kuncunya ke atas Nabi Adam a.s dan keturunannya. Antara ayat-ayat al-Quran yang menceritakan tentang permusuhan Iblis ini ialah:

Iblis berkata: “Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba Engkau yang mukhlis di antara mereka”. Allah berfirman: “Ini adalah jalan yang lurus; kewajiban Aku-lah (menjaganya). Sesungguhnya hamba-hamba-Ku tidak ada kekuasaan bagimu terhadap mereka, kecuali orang-orang yang mengikut kamu, yaitu orang-orang yang sesat. (QS,Al Hijr , 15 : 39-42)

Iblis menjawab: “Demi kekuasaan Engkau aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba-Mu yang mukhlis di antara mereka. (Q. Shaad 38 : 82-83)

Iblis berkata: Kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat). (QS al-A’raaf :16-17)

Berkata iblis: “Ya Tuhanku, (kalau begitu) maka beri tangguhlah kepadaku sampai hari (manusia) dibangkitkan”. Allah berfirman: ” maka sesungguhnya kamu termasuk orang-orang yang diberi tangguh, (QS. Al Hijr 15 : 36-37)

Allah berfirman : Dan hasunglah siapa yang kamu sanggupi di antara mereka dengan ajakanmu, dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukanmu yang berjalan kaki dan berserikatlah dengan mereka pada harta dan anak-anak dan beri janjilah mereka. Dan tidak ada yang dijanjikan oleh setan kepada mereka melainkan tipuan belaka. (QS. Al Israa’ 17 : 64).

Ayat-ayat yang saya kongsikan di atas adalah adalah bukti Allah nak ingatkan kita tentang betapa bencinya Iblis kepada umat manusia. Sehinggakan Iblis berjanji akan sesatkan kita semuanya.

Dan Iblis tidak pernah berputus asa dari jalan ini.

SIHIR ADALAH JALAN IBLIS

Salah satu cara yang berkesan ialah melalui cara memperdayakan manusia melakukan sihir. Manusia diperdaya oleh Iblis dengan janji-janji palsu dan dusta tentang sihir.

Sihir ni pula ada bermacam-macam. Ada yang dilakukan dengan menggunakan makanan dan minuman. Ada yang dihantar melalui pandangan, dan macam-macam lagi.

Dalam artikel kali ini, saya nak kongsikan macam mana anda boleh elakkan dari terkena sihir yang dihantar melalui makanan.

Sebelum anda nak mula makan atau minum, selepas membaca doa makan, bacalah doa di bawah sebanyak 7 kali.

doa sihir

Maksud ayat di atas ialah:

“Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui”

Berkenaan dengan doa di atas, antara hadis yang berkaitan dengan fadhilat mengamalkannya.

“Rasulullah s.a.w didengari berkata sesiapa yang berdoa : “Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah maha mendengar dan maha mengetahui” sebanyak 3 kali, maka ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika subuh 3 kali, ia tidak ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya”

( Riwayat Abu Daud, 4/323 ; At-Tirmidizi, 5/465 dan Ahmad ; Tirmizi : Hasan)

Satu perkara penting untuk saya jelaskan di sini ialah, doa sihir di atas sepatutnya dijadikan amalan harian, bukan dibaca hanya ketika sakit. Sebab berdasarkan pengalaman saya, lebih lama sesuatu ayat atau doa itu diamalkan, semakin kuat kesannya, inshaa Allah.

Akhir kata, semoga kita semua dapat mengamalkan ayat di atas secara istiqamah. Dan semoga Allah melindungi kita semua dari kejahatan gangguan sihir, inshaa Allah.

Ada pertanyaan?